Strategické dokumenty v ČR

Smyslem strategie je definice dlouhodobého cíle a stanovení plánu postupu jeho dosažení. Zároveň slouží k uspořádání, sjednocení a usměrnění aktivit a jednání společnosti a jejích částí právě směrem k definovanému cíli.

Veřejné strategie připravují v ČR jednotlivé resorty pro oblasti jejich kompetencí, územní celky různé úrovně a existují i strategie národní, či mezinárodní. Příkladem mezinárodní strategie může být Agenda OSN pro udržitelný rozvoj 2030, Cíle udržitelného rozvoje - SDGs (UN, 2015). Za její projekci na národní úrovni je možné považovat dokument Strategický rámec Česká republika 2030 (MŽP, 2017).

V ČR jsou strategie zveřejňovány na webové databázi strategií (https://www.databaze-strategie.cz).

Tvorba strategických dokumentů

Přípravy strategických dokumentů by měly respektovat jednotně stanovené principy (MF, 2013). Ve vybraných případech však některé principy nemohou (respektive nemusí) být z různých důvodů dodrženy. V takovém případě však musí vždy adekvátně zdůvodněno (zejména zadavateli, například ve vstupní či závěrečné zprávě zpracované v rámci tvorby strategie), proč některé principy tvorby strategických dokumentů nebyly dodrženy (např. při tvorbě strategie národní obrany není možné vždy postupovat absolutně transparentně, protože některé analýzy či strategické dokumenty musí zůstat nedostupné veřejnosti – tento postup však musí být tvůrci strategie popsán a zdůvodněn).

Základními principy tvorby strategických dokumentů jsou:

  1. Strategie jsou připravovány transparentně a objektivně, do přípravy strategie je zahrnut široký okruh zainteresovaných stran (respektive každý, kdo se o přípravu strategie zajímá).
  2. Strategické materiály musí být připraveny v podobě a kvalitě, která umožní učinit vládě (respektive orgánu schvalujícímu strategický dokument) informované a odpovědné rozhodnutí.
  3. Strategie jsou zaměřené (zacílené) na řešení konkrétního významného problému (případně sady souvisejících problémů).
  4. Jednotlivé strategie nejsou připravovány izolovaně, strategické práce jsou koordinovány jak horizontálně (např. napříč resorty), tak vertikálně (tedy s ohledem na strategické dokumenty na vyšší i nižší úrovni veřejné správy, včetně ohledu na strategický rámec EU) i z hlediska jejich časové návaznosti a konzistence.
  5. Při tvorbě strategií jsou dodržovány základní postupy a mandatorní požadavky na kvalitu strategických dokumentů stanovené v metodických dokumentech, je aplikován projektový přístup k tvorbě strategií.
  6. Vznikající strategie mají jasně definovaný způsob financování jejich implementace, realizace přijatých strategií je pravidelně promítána do rozpočtu (státního rozpočtu a ostatních veřejných rozpočtů, respektive rozpočtu dané instituce). Strategie by měly být při řešení daných problémů co nejvíce efektivní, zároveň by jejich negativní (nezamýšlený) dopad měl být minimalizován.
  7. Strategie jsou vytvářeny na základě identifikovaných a reálných potřeb těch, jejichž problémy jsou (ve výhledu) řešeny. Přístup k tvorbě strategií je zejména, založený na důkazech a je hodnocen předpokládaný a reálný přínos a dopad strategií (minimálně ekonomický, sociální a environmentální přínos a dopad).
  8. Strategie zahrnují konkrétní a adresná opatření, jasně určují odpovědnost za dosažení vytyčených cílů, definují implementační strukturu a procesy realizace dané strategie, stanovují metriky (a indikátory) pro měření úspěšnosti a postupu jejich implementace.
  9. Každá strategie musí mít svého nositele (vlastníka), který bude mít celkovou odpovědnost za strategii, tj. za její implementaci, za splnění cílů strategie a realizaci očekávaných přínosů.
  10. Efektivita opatření realizovaných v rámci strategie je průběžně vyhodnocována, jsou navrhovány korektivní mechanismy.
  11. V rámci tvorby strategie musí být zodpovězeny následující základní otázky:
    1. proč je daná strategie vytvářena,
    2. co daná strategie řeší (jaký problém) a v jakém hodnotovém kontextu (tj. na základě jakých kritérií),
    3. jak bude daný problém řešen (a zda vůbec bude řešen),
    4. jaký je cílový stav, kterého by mělo být realizací strategie dosaženo,
    5. kdy se bude problém řešit a kdy bude vyřešen,
    6. kdo bude problém řešit,
    7. jak dlouho daná strategie platí,
    8. kolik bude dané řešení stát (tj. jaké zdroje – finanční, lidské, organizační – bude nutno na dané řešení vynaložit) a kdo poskytne potřebné zdroje.

Typologie strategických dokumentů

Metodika (MMR, 2018) definuje tři kategorie (úrovně) strategických dokumentů, které se vzájemně odlišují délkou platnosti, úrovní obecnosti apod.:

Zastřešující strategické dokumenty (politika, bílá kniha, strategický rámec) – jedná se o vrcholové strategické dokumenty pro danou oblast nebo širší problematiku; mají vyšší míru obecnosti a nižší míru podrobnosti a dlouhodobou platnost (>7 let); kladou důraz na analytickou a strategickou část, stanoví strategické směřování, hlavní priority a cíle a základní nástroje k jejich naplňování resp. k rámcové implementaci; realizuje se zejména navazujícími strategickými a prováděcími dokumenty. Zastřešující strategické dokumenty stanovují strategické cíle.

Strategické dokumenty (koncepce, strategie, plán) - řeší konkrétní problematiku (resp. cíl); Koncepce bývá obecnější, klade důraz na analytickou a strategickou část, její implementace je řešena v samostatném prováděcím dokumentu (implementačním plánu), strategie obsahuje provázané a vyvážené části - analytickou, strategickou a implementační; implementační část zahrnuje všechny prvky implementace strategie. Plán klade důraz na implementační část, která zahrnuje všechny prvky implementace plánu. Strategické dokumenty stanovují strategické a specifické cíle.

Strategické prováděcí dokumenty (operační program, akční plán, implementační plán) - implementační plán – prováděcí dokument pokrývající realizaci příslušné koncepce či strategického rámce po celou dobu jejich platnosti; akční plán – prováděcí dokument pokrývající realizaci příslušných strategických dokumentů pouze v krátkodobém časovém horizontu.

Literatura

MF, 2013. Metodika přípravy veřejných strategií, Ministerstvo financí, 2013
MMR. 2018. Metodika přípravy veřejných strategií, Ministerstvo pro místní rozvoj, 2018, dostupné z: https://www.mmr.cz/getmedia/70d00bf5-cec5-4ddd-9309-a3f54c216ea8/Metodika-pripravy-verejnych-strategii-plna-verze_1.pdf.aspx?ext=.pdf
MŽP, 2017. Strategický rámec Česká republika 2030. [online: 2022-01-20] dostupné z: https://www.cr2030.cz/strategie/
UN, 2015. Sustainable development goals. [online: 2022-01-20] dostupné z: https://www.un.org/sustainabledevelopment/